Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках математики

Номінація виставки: «Формування творчої особистості учнів (вихованців) у навчальних закладах»

Тема досвіду: «Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках математики»



Актуальність досвіду:
Визнано, що математика є найбільш важким навчальним предметом, що вимагає від учнів постійної, копіткої і значної за обсягом роботи. Тому одним з головних завдань вчителя математики є формування і розвиток навичок вивчення математики, елементів культури вчення і мислення. Для цього необхідно детально пропрацювати змістовний аспект навчання і відібрати з усього різноманіття методів, форм, технологій такі, які приведуть учнів до засвоєння насамперед теоретичної частини програми навчання.
Актуальність даної теми спрямована на:
·                   пошук та розширення нової бази методик для допомоги вчителю;
·                   більш високі вимоги до рівня знань і умінь випускників школи, якості матеріалу, що викладається;
·                   адаптацію старих методик, що не дають якісного результату.
Щоб зберегти інтерес до предмету і зробити якісним навчально-виховний процес, я намагаюся поєднувати на уроках різні технології, як традиційні, так і інноваційні, в залежності від віку моїх учнів. Аналіз філософської, психологічної, педагогічної та методичної літератури, вивчення нормативних документів, дані педагогічного спостереження дозволили виявити суперечності між:
1) зростаючими вимогами сучасного суспільства до рівня математичних знань учнів і фактичним якістю математичних знань учнів загальноосвітніх установ;
2) необхідністю виховання всебічно розвиненої і творчої особистості і пасивною роллю учня в освітньому процесі;
3) необхідністю розвитку в учнів умінь і навичок застосування отриманих знань до вирішення питань повсякденному житті і складністю формування мотивованого ставлення до отримання знань.
Питання активізації навчання школярів ставляться до числа найбільш актуальних проблем сучасної педагогічної науки і практики.

Провідна ідея досвіду
полягає у створенні комфортних умов навчання, коли кожен учень відчуває свою успішність, потрібність, інтелектуальну спроможність, формується як особистість.




Проблема: як зберегти зацікавленість учнів до математики протягом її вивчення?
Мета: розробити, теоретично обґрунтувати та перевірити вплив інноваційних освітніх технологій для формування стійкої мотивації і активізації пізнавальної діяльності учнів.
Відповідно до зазначеної мети, сформульовані наступні завдання дослідження:
1) вивчити психолого-педагогічну, методичну літературу, нормативні документи з проблеми;
2) визначити вихідні положення, основні принципи таких освітніх технологій, таких як: метод проектів, проблемне навчання, інтерактивне навчання;
3) виявити основні форми і методи їх реалізації;
4) перевірити ефективність застосування вищевказаних технологій.
          


Новий освітній стандарт акцентує увагу вчителів на необхідності використовувати сучасні освітні технології, які можуть забезпечити розвиток школярів. Не випадково саме використання передових технологій стає найважливішим критерієм успішності вчителя. Завдяки застосуванню сучасних технологій, учитель має можливість розкрити здібності своїх учнів, активізувати їх пізнавальну діяльність.
1. Метод проектів
Метод проектів - спосіб організації пізнавально-трудової діяльності учнів, який передбачає визначення потреб людей.
Основні принципи навчального проектування:
·                   опора на зацікавленість дітей, а також на раніше засвоєний матеріал;
·                   можлива більша самостійність учнів;
·                   творча спрямованість;
·                   зв'язок з потребами суспільства.
У педагогічній практиці використання методу проектів цілеспрямовано вирішує завдання індивідуально-орієнтованої освіти. Дієвість цього методу обумовлена тим, що він дозволяє дітям вибрати діяльність за інтересами, яка відповідає їх здібностям, і спрямована на формування у них знань, умінь і навичок.
Розробляючи і реалізуючи проекти, учні розвивають навички мислення, пошуку інформації, аналізу, експериментування, прийняття рішень, самостійної роботи і роботи в групах.
Метод проектів в своїй практиці я застосовую для учнів 8-11 класів. Так, наприклад, при вивченні теми "Межа послідовності. Обчислення меж "учнями був підготовлений проект" Обчислення меж ". Завдання полягало в дослідженні послідовності  на монотонність і обмеженість. У такій роботі учні крім визначення послідовності, знайомляться з поняттями зростаючої, спадної послідовності, обмеженість. Можуть вести самостійний пошук кордонів послідовності, розташування відповідних точок на координатній площині. За темою "Геометрична прогресія" підготовлений проект "Математичне моделювання як універсальний метод пізнання". У роботі була розглянута економічна модель кредитної системи банків, що дозволяє за допомогою геометричної прогресії зрозуміти процес розмноження грошей. Вирішуючи прикладну задачу, учень 10 класу розглянув задачу оптимального випуску продукції, був складений алгоритм розв'язання математичної моделі. Складено систему обмежень і систему рівнянь, було встановлено необхідну кількість продукції, що випускається для отримання максимального прибутку. І така робота серед моїх учнів ведеться постійно. Вони в постійному творчому пошуку.
2. Проблемне навчання.
У своїй роботі я прагну того, щоб уроки були новими і за формою, і за змістом. Намагаюся вміло організувати свою працю і працю школярів, виховувати інтерес до свого предмету і любов до цікавої, але складної науки - математики. Вважаю, що розвитку пізнавальних інтересів, любові до досліджуваного предмета і до самого процесу розумової праці сприяє також проблемне навчання, при якому учень втягується в процес самостійного пошуку і відкриття нових знань.
Проблемне навчання засноване на створенні особливого виду мотивації - проблемної, тому вимагає адекватного конструювання дидактичного змісту матеріалу, який повинен бути представлений як ланцюг проблемних ситуацій. Проблемна ситуація створюється за допомогою дій, питань вчителя, які підкреслюють новизну, важливість, красу і інші чесноти об'єкта пізнання. Так, наприклад, при повторенні теми "Натуральні числа" у 5-му класі учням пропонуються такі проблемні питання:
1) прочитайте записані числа, звертаючи увагу на знаки пунктуації;
2) знайдіть суму чисел від 1 до 9;
3) як швидко порахувати?
4) з якою подією пов'язана така позиція числа?
5) подвійте отриману суму і додайте 10, вийшло?
6) з якими подіями, величинами пов'язано це число?
Такі питання цікавлять учнів, у них з'являється інтерес знати більше.
3. Інформаційні технології
Саме ІКТ: електронні підручники, тренажери, презентації - дозволяють учням з інтересом і швидко засвоювати великий обсяг навчального матеріалу. Такі уроки стають цікавим захопленням, а матеріал теми довго знаходиться в пам'яті дитини.
Учитель перестає виступати перед своїми учнями в якості джерела первинної інформації. Питання, де взяти інформацію, замінюється питанням, в якому вигляді і скільки даних в змозі сприйняти і засвоїти учні. Використання ІКТ має свої переваги:
1) сприяє підвищенню мотивації навчання;
2) підвищує активність учнів, ефективність процесу навчання;
3) дає можливість проводити ознайомлення з новим матеріалом з наступним виконанням тренувальних вправ;
4) підсилюють міжпредметні зв'язки, завдяки використанню комп'ютерних моделей;
5) підвищують можливості забезпечення зворотного зв'язку, контроль самостійної роботи учнів.
При проведенні уроків математики із застосуванням різних технологій я дуже часто використовую мультимедійні презентації. На таких уроках реалізуються принципи доступності, наочності. Уроки ефективні своєю естетичної привабливістю. Урок-презентація забезпечує отримання більшого обсягу інформації і завдань за короткий період. Завжди можна повернутися до попереднього слайду (звичайна шкільна дошка не може вмістити той обсяг, який можна виставити на слайд). Це дозволяє акцентувати увагу учнів на значущих моментах викладання інформації. Я використовую презентацію на різних за типом уроках: урок-лекція, урок вивчення нового матеріалу, урок-узагальнення, урок-семінар, урок-залік і інше. Так, наприклад, при перевірці домашнього завдання зазвичай багато часу йде на відтворення моделей, креслень на дошці, пояснення тих фрагментів, які викликали труднощі. А застосування презентації економить час, розвиває уяву, мислення учнів, дає їм наочне уявлення про той чи інший об'єкт. Особливо зручно застосовувати презентації на уроках геометрії, для усних вправ. Робота по готовому кресленню сприяє розвитку конструктивних здібностей, відпрацювання навичок культури мови, логіки і послідовності міркувань, учить складання усних планів вирішення завдань різної складності. Найефективніше цей вид роботи застосовувати в старших класах на уроках геометрії. Можна запропонувати учням зразки оформлення рішень, записи умови завдання, повторити демонстрацію деяких фрагментів побудов, організувати усне рішення складних за змістом і формулюванням завдань.
Єдиним недоліком застосування таких технологій як метод проектів, технологія дидактичних ігор, інформаційні технології в своїй роботі з використанням презентацій, вважаю велику трудомісткість при підготовці таких уроків.
Звичайно, якщо в класі зібрані учні з високим рівнем навченості, то для них, в цілому, ефективна будь-яка форма, так як результативність буде завжди хорошою. Але частіше нам доводиться мати справу з учнями з середнім рівнем знань, з тими, кому нелегко дається математика. З метою визначення мотиву навчальної діяльності, мислення, я проводжу анкетування учнів, визначаю діагностику сформованості навчальної діяльності класів, в яких я працюю. За результатами діагностики учні класу діляться на групи. Але до якої б групі не був віднесений учень доцільність і ефективність роботи на уроці з використанням вищевказаних технологій очевидна.
Досвід, частково відбитий в даній роботі, показує, що застосування вищезазначених технологій на уроках і в позаурочній діяльності розширює можливості творчості як вчителя, так і учнів, підвищує інтерес до предмету. Знання засвоюються учнем завдяки його власній діяльності, що дозволяє йому здійснювати всі дії правильно і одночасно контролювати себе. Мені вдалося індивідуалізувати навчальний процес за рахунок надання можливості учням як поглиблено вивчати предмет, так і відпрацьовувати елементарні навички та вміння. Мій досвід роботи з обговорюваної теми  дає можливість оцінити математику в порівнянних значеннях.
З різноманітних технологій навчання  кожен учитель може взяти багато нового і корисного для свого професійного зростання, для вирішення проблеми активізації пізнавальної діяльності дітей. Учні з року в рік стають дорослішими, розвиваючись завдяки нетрадиційному підходу до навчання. Вони здатні працювати вже не на репродуктивному рівні, вони готові творити. Завдяки технології співпраці вони стають більш самостійними, активними і здатними працювати на високому рівні.


Список використаних джерел:
1.     Наволокова Н.П., Андрєєва В.М. Практична педагогіка для вчителя. //Основа, Х.:, 2009, 120с.
2.     Пєхота О. М., Кіктенко А.З. та ін. Освітні технології.// Київ,                      «Видавництво А. С. К.», 2004, 255с.
3.     Помету О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.// Київ, «Видавництво А.С.К.», 2004, 192с.
4.     Урок математики в сучасних технологіях: теорія і практика. (Метод проектів, комп’ютерні технології, розвивальне навчання).//Х.: Основа, 2007, 176с.
5.     Інформаційні та дистанційні технології освіти: шлях у ХХІ столітті. – Л.: 1999.
6.     Osvita.ua. Середня освіта Форум "УРОК" Математика "Використання інформаційних технологій на уроках математики"

7.     Державний стандарт базової і повної середньої освіти.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Номінація виставки:  « Формування творчої особистості учнів   (вихованців )   у  навчальних  закладах » Тема досвіду:  « Активізація п...